3 kroky, kterými překonáš své limity

3 kroky, kterými překonáš své limity

Vždy jsem se s obdivem díval na lidi, kteří svým životem dokázali pohnout daleko za hranice běžných lidských možností. Měl jsem v nich své hrdiny, vzory a idoly, kteří mě inspirovali. Je jich mnoho a vždy jsem se ptal: Čím to je? Jak je možné, že oni jsou tak daleko? Jak dokázali pohnout světem? Mám šanci být jako oni, a nebo mám svoje limity v životě už předem dané?

 

Laoc_matering_of_of_people

 

Určitě nejsem sám a občas máš i ty podobné chvíle v životě, kdy uvažuješ o tom, jak se svým životem pohnout. V tomto článku se chci podělit o svůj pohled na tyto otázky a ukázat ti několik (mnou osvědčených) rad, jak překonat svoje limity. Rady, které ti můžou pomoct na tvojí cestě k lepším výkonům a cílům, ať už se jedná o workout, kalistheniku nebo jinou cestu, kterou zrovna kráčíš 🙂

 

1. Krok – Uvědom si svůj stav

Kdo může za to, že se bojíme překonat sami sebe?
V první řadě my sami! Protože každý člověk má od přírody svobodnou volbu zvolit si svůj směr a rozhodovat o sobě v každé situaci, ve které se vyskytne. Dnešní doba je příležitostí, kde máme šanci vybírat si a svět nám nabízí nespočetně možností, jak se dostat ke svému cíli. Možná to zní jako dobrá zpráva, ale opak je pravdou. Právě tyto „neomezené“ možnosti v dnešním světě nás přivádějí ke strachu. Je to strach z neznámého, strach, který nás tlačí nazpět k pohodlnému životu, na který jsme zvyklí. A to platí i ve cvičení workoutu a ve způsobu, jak se překonat a posunout svoje hranice v tomto cvičení. Stačí si uvědomit, že jediné co nám v tom brání, jsme my sami. Dokud se ty sám nepohneš vpřed, zůstaneš tam, kde jsi! Nikdo nedokáže říct s jistotou, že to nedokážeš. Můžeš poslouchat rady ostatních, jak na to apod., ale je jen na tobě, kdy vykročíš. Tak na co čekat?

Poznám mnoho lidí včetně mě, kteří začali s workoutem, chtějí v něm překonat svoje limity a posunout svoje hranice. Mnozí, kteří cvičí workout už nějakou dobu, dospějí do fáze, kdy už nestačí základní cviky na hrazdě nebo na bradlech. Kliky, shyby, či dřepy, postupně doplňují i těžší elementy jako muscle up, frontlever, stojka a různé freestylové dovednosti, které uvidíš níže ve videu. Video je důkazem toho, že člověk jako tvor má neomezený potenciál překonat svoje hranice. Video je od světoznámé skupiny Barstarrz, která se věnuje street workoutu.

 

[vc_video link=”https://youtu.be/nCb-yf0CweA” ratio=”16-9″]

 

2. Krok – Nečekej a vykroč vpřed

Proč nám trvá tak dlouho, překonat se? … Máme strach ….
Pokud patříš k těm, kteří se na podobná videa dívají s obdivem a v hloubce duše cítíš, že by jsi chtěl něco podobného zkusit, nesmíš čekat. Mark Twain jednou řekl:

,,O dvacet let později budete více zklamaní z věcí, které jste neudělali, než z věcí, které jste udělali.“

Je to znovu vzpomínaný strach vykročit vpřed za svým cílem. Zkusit něco nového. Stojíš před novou překážkou, se kterou nemáš osobní zkušenost a máš pochybnosti. Proč je to tak? Existuje něco jako „komfortní zóna člověka“, která mu bráni aby vyzkoušel nové věci. Komfortní zóna je soubor našich vlastností, zvyků, činností, které vykonáváme každý den a stali se naší rutinou, naším každodenním životem. Máme tak jistotu, že to, co stále děláme, nemáme šanci pokazit. Tak je nastavená naše mysl, aby předcházela budoucím nezdarům. Podobný program platí i ve cvičení workoutu a ve schopnosti překonávat se v něm.
Pokud jsi cvičil dlouho jenom rutinu základních cviků, tvoje mysl bude mít na začátku pochybnosti o tom, zda je správné zkoušet něco nového a začne posuzovat tvoje rozhodnutí a vytvářet řadu domněnek. Tento program posuzování a vytváření domněnek bys měl hned stopnout, pokud se chceš posunout dopředu.
Nevytvářej si falešné iluze o tom, že nedokážeš to, co jsi nikdy nezkusil. Rozhodni se a vykroč vpřed! To, že máš strach z neznámého je normální. Neznamená to však, že se se strachem musíš i ztotožnit. Ve strachu se nedá žít věčně, nedá se v něm postoupit vpřed.

Jak odstranit strach z neznámého?
Chce to odvahu. Jak na to? Osobně si myslím, že strach je forma energie, a jak je doposud známé, energie se nedá zničit, ani odstranit. S energií se však dá velmi efektivně pracovat. Jak řekl světoznámý guru:

„Na začátku není mezi zbabělcem a odvážným člověkem velký rozdíl. Jediný rozdíl je v tom, že zbabělec poslouchá svůj strach a řídí se podle něho, zatímco odvážný člověk odsune strach daleko stranou a kráčí vpřed.“
– úryvek z knihy Radost z nebezpečného života. OSHO.

Po přečtení tohoto úryvku jsem velmi rychle pochopil, kde jsem doteď dělal chybu, a kde děláš chybu zřejmě i ty, pokud máš obavy z posunu vpřed. Žijeme ve strachu a podléháme představám, ve kterých se nám dějí ty nejhorší scénáře. Skutečnost je však vždy opakem a stačí tak málo … udělat krok vpřed.

 

3. Krok – Pokud víš, jak se překonat, vychutnej si to!

Každý poznáme chuť úspěchu. Když překonáme sami sebe a dokážeme udělat něco, co jsme doteď brali jako nemožné, tak se dostaví blažený pocit. Naše srdce se v tomto momentě rozbuší a oči se rozzáří. Když se naučíš nový trik na hrazdě nebo dokážeš udělat dvakrát víc shybů než před rokem, je to jednoduše úžasná věc. A stačilo se jen odhodlat a vytrvat. No uběhne určitý čas a tento pocit ochabne a vytratí se. Tvoje nová zkušenost se opět stává rutinou a zvykem. Tvoje tělo a mysl si zvykli na nový pohyb a přizpůsobili se. Na tobě už jen zůstává, jak se k tomu postavíš. Máš přece volbu rozhodnout se 🙂 Buď se poddáš rutině nebo si každý naučený cvik budeš vychutnávat a pracovat na něm znovu a znovu, stále dokola 🙂

„Někteří lidé cítí déšť, zatímco ostatní jen moknou.“
– Bob Marley

Osobně se snažím vzpomenout si před každým složitějším trikem nebo technikou ve workoutu, kterou už zvládám, jak dlouhý čas mi trvalo, než jsem ji zvládl. Snažím se oživit pocit, kdy jsem se poprvé překonal a zkusil to. Tím, že tento pocit oživuji, mi pomáhá k tomu, abych dokázal přijímat další výzvy a byl připravený znovu se překonat. Když člověk propadne stereotypu a rutině, přichází o možnost vychutnat si přítomný stav. Tím, že vnímáš svoje tělo při pohybu, který vykonáváš, tím poznáváš své tělo. Máš tak velkou šanci poznat svoje hranice a naučit se je lépe překonávat. Pro mě to znamená spolupráci těla a mysli. Mysl se učí, že moje tělo je schopné zvládnout o mnoho více. Dokážu se tak s novou překážkou lépe vypořádat.

Slova se snadněji čtou, než vykonávají. Neboj se udělat první krok. Všechno je jednou poprvé 🙂 Věřím, že si z tohoto článku odneseš trochu motivace, kterou použiješ při nejbližší příležitosti, ve které budeš mít šanci se překonat a posunout svoje hranice s pomocí vůle a odhodlání.

Poděl se o své zkušenosti se sebepřekonáním dole do komentářů. Tvoje cesta může inspirovat druhé, proto neváhej a opiš příběh, ve kterém jsi překonal své limity. Nejvíce mě zajímá, jak jsi dokázal sám sebe přesvědčit, a co jsi při tom zažíval 🙂

grandma_planche_source_czechworkout_cz
zdroj: czechworkout.cz

 

Sdílejte, komentujte tento příspěvek

Pokud se ti článek líbil, nenechávej si ho jen pro sebe. Budeme rádi, když se dostane mezi lidi a budou z něho čerpat i druzí. Sdílením inspiruješ ostatní a komentářem sdělíš svůj názor nebo svůj příběh. Pomůžeš zviditelnit projekt Workout Legend a dostat ho do podvědomí lidí. Projev se a ukaž světu, kdo jsi, to je Workout Legend 🙂