Banán – 7 tajemství, jak ovlivňuje trénink

Banán – 7 tajemství, jak ovlivňuje trénink

workout_banana_hand

Ruku na srdce 🙂 Který sportovec nemiluje banány? Ať už cvičíte workout, kalistheniku nebo svému tělu dopřáváte jiný druh pohybu, musíte toto ovoce milovat! Už jako malý jsem při nákupech v obchodě házel mamce do košíku banány. Chutnali mi totiž víc než jiné sladkosti. Čím to je? Jako malý jsem byl neustále v pohybu, běhal jsem celý den a jedl jenom to, co mi chutnalo. Časem jsem pochopil, že je to právě naše tělo, které nám dává signál, co mu prospívá, a co je pro nás v dané chvíli nejlepší.

Ve stručném přehledu najdeš 7 důvodů, které stačí k tomu, abys banán zařadil do svého jídelníčku.

 

slunce se pozitívne směje

1. Banán přispívá k dobré náladě

Dej si banán před tréninkem a budeš se cítit HAPPY. Nezpůsobuje to jeho tvar připomínající úsměv 🙂 V banánu je totiž obsažený hormon, který se nazývá tryptofan. Ten se v našem těle (konkrétně v mozku) mění na hormon štěstí serotonin, který je hormonem dobré nálady a optimizmu. Bojuje s depresí a nastavuje naší mysl, aby byla pozitivně naladěná. K dobré náladě nám banán přispívá i tím, že má schopnost snižovat zvýšenou hladinu cukru v krvi, díky jednoduchým sacharidům. Člověk má při cvičení hned lepší pocit a může se tréninku věnovat naplno.

 

banan ako palivo

2. Sacharidy v banánu jsou pro tebe správným palivem

Konzumace banánů dodává tělu správné sacharidy, které pomáhají podporovat tvůj sportovní výkon při cvičení. Nebudu jmenovat všechny. Nejdůležitější je však glykogen, který se ukládá ve tvých svalech a pomáhá při vykonávání fyzické aktivity. Funguje jako palivo pro tvoje svaly. Proto, když si dáš banán před tréninkem, zvýšíš tím svojí vytrvalost v průběhu cvičení.

 

srdce má svaly

3. Draslík pomáhající srdci a svalům

Stačí dva banány denně, abys překročil doporučenou denní dávku draslíku. V jednom banánu je armáda těchto minerálů (více než 400 mg), která v těle pomáhá při prevenci svalových křečí a přispívá ke správné činnosti srdce. Nemusíš se už tedy bát, že bys při tréningu chytil infarkt 🙂 Draslík přispívá také k udržování optimální hladiny tekutin v těle. Tyto tři důvody jsou jako stvořené pro to, aby sis dopřál toto ovoce před tréninkem.

 

banán má mnoho vitamínů

4. Banán jako zásobárna vitamínů – prevence proti nemocem

Vitamín C  – banán obsahuje asi třetinu denní dávky vitamínu C. Ten je velmi důležitý pro funkci imunitního systému a podporuje odolnost našeho organizmu. Mnoho studií ukázalo, že vitamín C snižuje také dobu trvání nachlazení a zmírňuje symptomy tohoto onemocnění.
Vitamín B6 – co mě potěšilo je, že tento zajímavý vitamín je důležitý pro obnovu svalů a pomáhá při jejich tvorbě. Dále je prospěšný pro oči, pleť (dobrá správa pro ženy 🙂 ) a celkovou obranyschopnost organizmu. Navíc zvyšuje kvalitu spánku.
Kromě výše uvedených vitamínů banán obsahuje vitamíny skupiny B, C a vitamín A, z minerálních látek hořčík, vápník, fosfor a velmi prospěšný draslík. Celkem pěkně je ukázané složení a nutriční hodnoty banánu v tomto grafu.

 

kostra ruky má palec nahoru

5. Silné kosti a obrana díky manganu a fosforu

Ano, je to tak. Mangan a fosfor, obsažený v banánu, pomáhá zpevnit kosti. Nebudeš se už bát, padat z hrazdy 😉 Mangan pomáhá také udržet kosti silné a zdravé. Plní funkci antioxidantu a pomáhá chránit před volnými radikály. To znamená, že ti pomáhá bojovat proti vzniku různých chorob, a tak trochu i při fyzickém stárnutí.

 

spánek v posteli s knihou

6. Lepší spánek a relax pro tvůj organizmus

Středně velký banán obsahuje 32 mg hořčíku a ten může být značným přínosem pro zlepšení tvého spánku. Kromě hořčíku tvému spánku přispívá také vitamín B-6, který je používaný při tvorbě hormonu tryptofan, který má na organizmus uklidňující účinek a může tak podpořit kvalitní spánek.
Banán obsahuje vlákninu a látky prospěšné pro celkovou pohodu zažívacího traktu. Optimalizuje trávení na tu správnou frekvenci 🙂

 

banán je známý ve světe

7. Snadná dostupnost a ověřené účinky

To, že je banán jako stvořený pro lidi, kteří milují cvičení, není žádnou novinkou. Už od nepaměti se sportovci „dopují“ tímto ovocem, aby se při výkonu cítili lépe a dokázali ze sebe vydat maximum. Příznivým faktorem je cena tohoto ovoce a jeho dostupnost. Doba, kdy naši rodiče a jejich rodiče čekali v zástupu na banány a další tropické ovoce, je už dávno minulostí. Banán si dnes koupíš doslova na každém rohu po cestě na trénink 🙂

 

Těchto 7 bodů je stručné shrnutí toho, jak banán prospívá lidem, kteří se rádi hýbou. Existuje však mnoho dalších potravin, které pomáhají podobným způsobem. Především ovoce a zelenina.
Myslím, že bychom si měli těla všímat i z hlediska toho, co od nás žádá, a co mu prospívá. Vidět výsledky je pěkné, ale hezčí a moudřejší je vědět, co se za těmi výsledky skrývá. Vhodnou stravou se k našim cílům můžeme dostat rychleji. Stačí si všímat, jaké potraviny jsou pro nás vhodné a sledovat, jak na nás působí, a co nám přinášejí. Člověk se tak na svojí cestě naučí dívat se na tělo jako na celek. Tělo člověka je motor, který je potřeba zásobovat kvalitním palivem, aby byl vidět kvalitní výkon a výsledky. Banán mě osobně pomáhá a cítím se po něm velmi dobře. Proto ho považuji za „silné ovoce“!

Banana Power! 🙂

 

Sdílejte, komentujte tento příspěvek

Pokud se ti článek líbil, nenechávej si ho jen pro sebe. Budeme rádi, když se dostane mezi lidi a budou z něho čerpat i druzí. Sdílením inspiruješ ostatní a komentářem sdělíš svůj názor nebo svůj příběh. Pomůžeš zviditelnit projekt Workout Legend a dostat ho do podvědomí lidí. Projev se a ukaž světu, kdo jsi, to je Workout Legend 🙂

 

Zdroje:
Wiki, google
Články: http://www.chytrazena.cz/banany-vitaminy-v-prirodnim-baleni-7683.html
http://foodmatters.tv/articles-1/25-powerful-reasons-to-eat-bananas
http://healthyeating.sfgate.com/can-eating-banana-fall-asleep-11933.html