Brachiace – ze stromu na hrazdu
Brachiation on monkey bar

Brachiace – ze stromu na hrazdu

 

Co je brachiace?

Brachiace – pohyb v závěsu předních končetin pod větví. Tělo se pohybuje pod větví a švihem se přenáší na značnou vzdálenost. Zadní končetiny se do pohybu nezapojují nebo zapojují jen málo.
– wiki

Většina z nás určitě pamatuje, jak jsme se jako děti houpali a ručkovali na prolézačkách, připomínajících workoutový monkey bar (ručkovadlo). To je brachiace. Toto slovo pochází z latinského „brachium“ a v překladu znamená rameno, paže nebo ruka. Napříč tomu, že se po stromech věšeli naši předkové, zachoval si moderní člověk mnoho znaků pro tento přirozený pohyb. Flexibilní ramenní klouby a prsty vhodné na úchop jsou jasným důkazem toho, že i my si můžeme tento zdraví prospěšný pohyb dopřát v dnešní době.

Na videu níže můžete vidět příklad brachiace, předváděné gibonem, malou opicí, které je tento pohyb přirozený. Je mistrem svého umění a v některých případech dokáže vyvinout v brachiaci rychlost až 56 km v hodině :-O

[vc_video link=”https://youtu.be/eV-gOL4t9Vk”]

 

Trénink vhodný pro děti i dospělé

Už nějakou dobu, kterou se věnuji workoutu, sleduji různé styly a způsoby cvičení s vlastní váhou a jejich efekty a přínosy na zdraví člověka. Brachiace rozhodně patří mezi cvičení s vlastní váhou (kalisthenika) a neměla by být v tomto okruhu opomínána.

U dětí, které by neměli začínat v dětství těžkým cvičením, je právě tento způsob cvičení ideální. Brachiace velmi efektivně rozvíjí schopnosti prostorové orientace a motorické schopnosti dítěte. Není náročná a přitom rozvíjí přirozenou fyzickou sílu a agilní (aktivní) povahu dětí. Děti proto nemají problém s těmito pohyby a mají je velmi rádi.

U dospělých, kteří časem opustili prostředí prolézaček a dětských hřišť je návrat ke cvičení brachiace otázkou. Ručkování, šplhání a schopnost udržet tělo v zavěšeném stavu, může být pro některé cvičence těžkým začátkem. Časem si však vybudujete hybnost a celkovou sílu k tomu, abyste zvládli i náročnější pohyby. Pro zaběhnuté workoutery by se měla brachiace, díky jejím výhodám, stát součástí tréninkového plánu. Jde o pěkné zpestření a mnoho z vás si jí oblíbí 🙂

 

Co mi brachiace přinese?

Cvičením brachiace získám:

  • Zdraví
  • Přirozenou a funkční sílu
  • Svalovou vytrvalost a flexibilitu kloubů
  • Zvýšenou koordinaci mysli a vizuálního vnímání vzdálenosti
  • Celkovou psychickou pohodu
  • Schopnost vyvážených a přirozených pohybů
  • Lehkost a dynamiku při cvičení

 

Co na to odborníci?

Kromě doporučení od sportovců, fyzioterapeutů a trenérů jsem našel velmi zajímavou studii, která pojednává o brachiaci a jejích vlivech na lidi, kteří se jí věnují. Zkoumá evoluční vazbu mezi dnešním člověkem a jeho předky. Pojednává o znovuobjevení této metody cvičení, rozdílech a společných rysech mezi člověkem a primáty, pro které je brachiace prioritním způsobem pohybu. Studie je v angličtině a najdete jí online zde nebo si jí můžete stáhnout na konci článku.

 

Pokud vás brachiace zaujala, není na co čekat!

Něco o tomto cvičení už víte a teď je ten správný čas, abyste brachiaci zavedli do svého tréninkového plánu. Brachiace jako taková není ve světě cvičení s vlastní váhou známým pojmem. I tak se ve světě najde mnoho lidí, kteří ji stavějí do popředí tréninku spojeného s workoutem a kalisthenikou. Jedním z nich je Dewey Nielsen (známá osobnost ze světa fitness). Na jeho youtube  kanále najdete mnoho návodů a tutoriálů na téma brachiace. Případně se inspirujte videi z prostředí parkouru a freerunu, ve kterých se brachiace uchytila a stala se v posledních letech populárním cvičením.

Ve videu vidíte příklad tréninku brachiace od fitness trenéra Deweya Nielsena:

[vc_video link=”https://youtu.be/mDTbPkhfyHw” ratio=”16-9″]

 

Sdílejte, komentujte tento příspěvek

Pokud se ti článek líbil, nenechávej si ho jen pro sebe. Budeme rádi, když se dostane mezi lidi a budou z něho čerpat i druzí. Sdílením inspiruješ ostatní a komentářem sdělíš svůj názor nebo svůj příběh. Pomůžeš zviditelnit projekt Workout Legend a dostat ho do podvědomí lidí. Projev se a ukaž světu, kdo jsi, to je Workout Legend 🙂

[vc_button url=”https://workoutlegend.cz/wp-content/uploads/2015/08/From-Gibbons-to-Gymnasts-A-Look-at-the-Biomechanics-and-Neurophy.pdf” text=”Stiahnúť Štúdiu: From Gibbons to Gymnasts (Od gibonov ku gymnastom)” size=”” align=”center” type=”primary” outlined=”0″ icon=”” target=”_blank”]

 

Zdroje:
Youtube, wikipedie
Články – http://uncommonfitness.com/brachiation-training/
http://www.playgroundprofessionals.com/encyclopedia/b/brachiation