Vizualizace – Naprogramujte svoje tělo
Vzualizácia

Vizualizace – Naprogramujte svoje tělo

Vzualizácia

 

Vizualizací se rozumí zobrazování skutečnosti, jejíž výsledky jsou vnímané prostřednictvím zrakových receptorů.
-wiki

Jednoduše řečeno – na co myslíš, to se stane. Síla mysli a kapacita každého člověka je neomezená. Jde jen o to, jak se v životě stavíme k překážkám, a jak řešíme naše problémy. Pokud se správně naučíme používat naši mysl a využívat její schopnosti, můžeme díky ní dosáhnout neuvěřitelných výsledků i v našem tréninku. Jednou ze silných stránek naší mysli je vizualizace.

 

Vizualizace při cvičení – naprogramujte svoje tělo

Zkoušeli jste si někdy představit svůj výkon ještě předtím, něž jste ho dosáli? Tak tomu se říká vizualizace. Vizualizace je velmi důležitým prvkem, který můžete uplatnit při svém tréninku. Je dokonce vědecky dokázané, že vizualizace může zvýšit tvůj výkon při cvičení.
Těžko se tomu věří, ale výzkumy potvrzují, že mozek neumí rozlišit to, co se skutečně stalo a to, co je součástí silné představivosti. Tak se velmi lehce můžete naučit přesvědčit vaší mysl, že to co si představujete je skutečnost. Na internetu najdete mnoho článků o tom, jak vizualizace pracuje, a jaký má vliv na cvičení. Nebudeme zacházet do odborných a vědeckých detailů, raději se zaměřujme na výsledky a účinnost, které nám vizualizace přináší 🙂

 

Projekt SOLPM

V poslední době mě zaujal projekt SOLPM (The Science of Learning Power Move), který nabízí mnoho pěkných video návodů, jak se můžete za krátky čas naučit náročnější techniky nebo pohyby při cvičení s vlastním tělem. V propracovaném a přehledném systému se dbá na vysoký počet opakovaní širokého spektra cviků, zaměřených na dosáhnutí konkrétní techniky. V repertoáru jsou cviky jako stojka na jedné ruce, mana, backflip, apod. Osobně mě zaujal návod, jak se za čtyři měsíce naučit planche.

Proč uvádím tento projekt? V podobných druzích cvičení a přístupů k němu, je vizualizace jako stvořená k rychlému a efektivnímu dosáhnutí žádaných výsledků v krátké době.
SOLPM povzbuzuje k tomu, abyste prováděli cca 100 opakovaní každý den. Cviky jsou jednoduché, ale ne každý je schopný splnit daný limit. Pokud nemůžete pokračovat v sériích, máte možnost použít vizualizaci.

Pokud jste při 60-tém opakovaní a jste už vyčerpaní, potom se zastavte a použijte vizualizaci. Zavřete oči a zbylých 40 opakovaní dokončete plným soustředěním ve vaší mysli.

 

Ukázka videa s návodem na zvládnutí Planche od projektu SOLPM

[vc_video link=”https://youtu.be/5JIvO89F3L0?list=PLmtW7GiBhYJZEey5uzPHtZ4y8ZzIL8mc8″ ratio=”16-9″]

 

Co je důležité vědět, aby vizualizace fungovala?

1. Cvičte naplno
Cvičte vizualizaci naplno a zapojte všechny smysly. Zlepšujte tak vaší schopnost vytvořit si živý obraz výsledku, kterého chcete dosáhnout.

2. Opakování je matka moudrosti
Vím, zní to otřepaně, ale každodenní opakování dokáže pomoct k rychlejšímu postupu vpřed. Využívejte schopnost vizualizace vždy, když budete mít příležitost. Je důležité si vytvořit trénink pro vaší mysl, podobně jako trénujete svoje tělo.

3. Vnímejte vaše představy jako skutečnost
Při představách zohledňujte detaily a vnímejte představy jako skutečnost. Čím reálnější bude vaše představa, tím účinnější bude výsledek. Při sledování videí nebo čtení návodů si reálně představujte, jak dané cviky a techniky provádíte v reálném čase.

4. Soustřeďte se na to pozitivní
Při cvičení náročnějších technik budou přicházet neúspěchy a nezdary. Snažte se neodradit a soustřeďte vaší pozornost na každý pozitivní detail ve vašem úspěchu. Negativní postoj vám bere energii, kterou můžete využít jinak. Snažte se negativní myšlenky přeměnit na konstruktivní. Nenechejte se odradit, místo toho raději hledejte správný způsob, jak se s daným problémem vypořádat.

5. Dbejte na správný postup
Vizualizace je zaměřená především na pozornost a vnímání skrze smysly. Proto je nejlepší najít tiché místo, kde se budete cítit pohodlně. Zavřete oči a zaměřte pozornost směrem k žádanému výsledku. Pokud se jedná o pohyb nebo cvičení, představujte si každý detail spojený s daným výsledkem. Postupně si vybudujete silnější schopnost koncentrace. Vizualizace při cvičení také přispívá v menší míře k podpoře svalové paměti.
Na závěr přikládám pár myšlenek, které dokazují, že vizualizace se nestává trendem moderní doby, ale že doprovází lidí už delší čas. Mnoho světových myslitelů dávno znalo sílu mysli a představivosti. Mnozí z nich nám zanechali svoje poznání v poučných citátech 🙂

 

Citáty spojené s vizualizací a silou myšlenek

Výsledkem myšlení nemá být pocit, ale čin.
Vincent van Gogh

Člověk, který nemyslí sám za sebe, nemyslí vůbec.
Oscar Wilde

Myšlení je nejtěžší práce, jaká existuje. To je pravděpodobně důvod, proč tak málo lidí myslí.
Henry Ford

Myslet je lehké. Dělat je těžké. Dělat tak, jak myslíme je nejtěžší.
Johann Wolfgang Goethe

Když si něco představujete a vytváříte v duchu obrazy, nesnažíte se měnit zákony přírody. Vy je tím naplňujete.
Genevieve Behrand

Človek je tím, na co po celý den myslí.
Ralph Walde Emerson

 

Sdílejte, komentujte tento příspěvek

Pokud se ti článek líbil, nenechávej si ho jen pro sebe. Budeme rádi, když se dostane mezi lidi a budou z něho čerpat i druzí. Sdílením inspiruješ ostatní a komentářem sdělíš svůj názor nebo svůj příběh. Pomůžeš zviditelnit projekt Workout Legend a dostat ho do podvědomí lidí. Projev se a ukaž světu, kdo jsi, to je Workout Legend 🙂

 Zdroje:
SOLPM – https://www.youtube.com/channel/UCMrGaaQkECm27sWg_DTY08g

https://www.sportujeme.sk/pozitivny-vplyv-vizualizacie-na-trening/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vizualizace